Els interessos econòmics marquen sempre les pautes de conducta de les empreses, ja siguin públiques o privades. Això no és cap novetat ni implica cap problema, sempre que els receptors dels productes (els consumidors) en siguin conscients. No obstant això, els mitjans de comunicació, que són organitzacions empresarials, han de situar en primer lloc la funció d’informar i mai han d’amagar deliberadament cap detall que pugui ser interessant per als destinataris, encara que això vagi en detriment dels beneficis econòmics del grup mediàtic.
La teoria i la pràctica, però, no sempre segueixen el mateix camí. El dissabte 17 de novembre de 2007, la notícia que el diari Avui va publicar en motiu de la incorporació del director de Spanair a l’empresa aèria Vueling (Vueling fitxa al nou director de Spanair) conté omissions importants. El diari català, en què Grupo Planeta és accionista, no fa referència al nou fitxatge de Josep Piqué com a nou president de la companyia (en què Grupo Planeta forma part de l’estructura de capital). A més, no només omet la crisi econòmica que viu l’empresa, sinó que considera que Vueling “ha aconseguit construir una gran marca i fer-se un forat important en el mercat”. El diari EL PAÍS, en canvi, en una notícia que va publicar el 15 de novembre de 2007 (El ex director de Spanair se perfila como ejecutivo de Vueling), proporciona molts més detalls al respecte.
Seguint aquesta línia, el diari del Grupo PRISA va publicar el 15 de maig d’aquest any la següent notícia que, evidentment, no va sortir al diari Avui: Vueling aumenta sus ‘números rojos’ pese a mejorar sus ventas.
En aquest sentit, doncs, el diari Avui prioritza els interessos del teixit empresarial en què s’integra i deixa en un segon pla la funció principal que ha de realitzar com a mitjà de comunicació, és a dir, la d’informar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario